tekk..sii The Best Taxi Service in JB - DEDICATED & FRIENDLY

Friday, December 23, 2011

Saya Mahu Novel Ombak Rindu dari Eyriqazz.Com



Alhamdulillah dengan izinNya saya kembali mengarang mengasah lagi bakat dalam bidang penulisan. Sambutan peminat di luar sana terhadap novel nukilan ilham saya ini amat memberangsangkan, apatahlagi ia baru sahaja difilemkan. Saya sendiri tak pernah bermimpi sama sekali dapat jadi terkenal sekelip mata dan dapat pula bergambar dengan barisan pelakon femes macam Aaron Aziz, Maya Karen dan Lisa Surihani. Saya punya feveret artis semua tu weyy..upps terover lah pulak..

Aiseyy, terberangan laaaa..ni semua gara2 segmen GiveAway Novel Ombak Rindu dari Eyriqazz.Com lah yang buat saya terberangan sekejap tadi. Boleh pulak nak berangan dengan aktor Aaron Aziz, nak ke si Aaron tu berlakon dengan saya ni, nak pandang sebelah mata pun dia tak sudi tau. Padan muka T__T

Tapi, tuah di ayam nampak kat kaki ayam tu, tuah saya sapa yang tau?? Mana lah tau berkat angan2 saya yang sempoi ni ada rezeki terpilih la pulak dapat hadiah Novel Ombak Rindu dari Eyriqazz.com. Excuse me, bukan tak mampu beli eh!! tolong sket, tapi kata orang2 tua rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari, dah alang2 ada yang nak bagi FREE amek aje lah yang free tu ye tak? Mekaseh..mekaseh wat susah2 jek.

Ada letak syaratlah pulak..pape jelah ;)

"Entri kegemaran saya di Eyriqazz.Com adalah http://www.eyriqazz.com/2011/12/makan-secara-sihathidup-lebih-gembira.html kerana gambar2 segala macam jenis makanan buatkan saya terasa lapar dan dahaga sebab saya memang food lover yang dah tak mampu nak kawal nafsu serakah makan saya. Tapi, apa yang penting sebenarnya post dalam entri ni mengajak kita renung balik apa yang kita makan / minum selama ni betul2 berkhasiat atau sebaliknya. Jadi, sempena nak masuk kedatangan tahun 2012 tak lama je lagi ni, saya tanam azam dalam diri nak kontrol makan tapi bukan berdiet dan iAllah impian saya nak dapat kembali bentuk badan yang solid akan tercapai. Saya yakin saya pasti boleh!!!! Tolong doakan saya ye ..."

p/s : ada harapan saya boleh menang tak pihak juri yang arif?


~leyzajamil~

Kecacatan Hadi jadi perangsang untuk berjaya.


Tahniah kat adik2 yang dah pun dapat keputusan PMR semalam. Ada yang cemerlang, terlebih cemerlang pun ada tak kurang juga ada segelintir yang dapat keputusan kurang memuaskan. Tak berjaya tu bukan lah gagal selama-lamanya, gandakan usaha lebih lagipun ada satu exam yang lebih penting untuk ditempuh dua tahun depan SPM.

Sebenarnya, saya nak luahkan rasa kagum dan salute kat adik Muhammad Hadi Darus sebab dia berjaya cemerlang walaupun dirinya dalam kekurangan upaya diri, tapi tengoklah macamana besarnya semangat dan azam yang tertanam dalam diri dia untuk berjaya. Dia tak nak jadikan kekurangan diri penghalang untuk dia berjaya dalam pelajaran. Jadi tak ada yang mustahil dalam kehidupan kita, sesiapa saja boleh berjaya janji diiringi dengan usaha, semangat, doa dan tawakal.

sumber

Teruskan usaha semoga adik Hadi dan rakan2nya yang lain beroleh kejayaan yang lebih gemilang di masa hadapan. Buat yang gagal kali ni, jadikan kesilapan lepas sebagai iktibar kita janganlah saling menyalahkan satu sama lain. Ingat!!! satu jari telunjuk kita tunjuk kat orang lain, lagi empat jari patah balik kat kita. Tak kiralah apa pun kita nak buat dalam hidup kita, perlulah berlandaskan hala tuju yang fokus dan matlamat yang tepat iAllah kita semua pasti berjaya.

All the best!!!


~leyzajamil~

Wednesday, March 23, 2011

Memerhati yg tersayang tidur

Bacalah n jiwailah..bayangkan....pernahkah anda buat macam ni?

Memerhati yg tersayang tido

Melihat orang yang kita sayang pada saat dia tidur.....

Renungkan/lihatlah betapa sayangnya kita pada mereka.....


Pernahkah anda menatap orang-orang
yang anda sayang saat mereka sedang tidur?
Kalau belum, cubalah sekali saja menatap
mereka saat sedang tidur.

Saat itu yang tampak adalah ekspresi paling
wajar dan paling jujur dari seseorang.

Seorang artis yang ketika di panggung
begitu cantik dan gemerlap pun
akan tampak polos dan jauh
berbeza jika ia sedang tidur.

Orang paling kejam di dunia pun
jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya.

Perhatikanlah ayah anda
saat beliau sedang tidur.
Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat
dan gagah itu kini semakin tua dan lemah,
betapa rambut-rambut putih
mulai menghiasi kepalanya,
betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya.
Orang inilah yang tiap hari bekerja keras
untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya.
Orang inilah, rela melakukan apa saja asal
perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.

Sekarang, beralihlah. ...
Lihatlah ibu anda....
Hmm...kulitnya mulai keriput dan tangan
yang dulu halus membelai- belai
tubuh bayi kita itu kini kasar kerana
menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita.
Orang inilah yang tiap hari
menguruskan keperluan kita.
Orang inilah yang paling rajin mengingatkan dan
membebeli kita semata- mata
kerana rasa kasih dan sayang,
dan sayangnya, itu sering kita salah ertikan.

Cubalah menatap wajah orang-orang
yang kita cintai..sayangi itu...
Ayah, Ibu, Suami,
Isteri, Kakak, Adik, Anak, Sahabat,
Semuanya...

Rasakanlah sensasi yang timbul sesudahnya.
Rasakanlah energi cinta yang mengalir
perlahan-lahan
saat menatap wajah mereka yang terlelap itu.
Rasakanlah getaran cinta yang mengalir
deras ketika mengingat betapa
banyaknya pengorbanan yang telah
dilakukan orang-orang itu untuk
kebahagiaan anda. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh
salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar.

Secara ajaib Tuhan mengatur agar
pengorbanan itu akan tampak lagi
melalui wajah-wajah jujur mereka
saat sedang tidur.
Pengorbanan yang kadang melelahkan
serta memenatkan mereka
namun enggan mereka ungkapkan.
Dan ekspresi wajah ketika tidur pun
membantu untuk mengungkap segalanya.
Tanpa kata, tanpa suara dia
berkata... "betapa lelahnya..penatnya aku hari ini".
Dan penyebab lelah dan penat itu?
Untuk siapa dia berpenat lelah
Tak lain adalah
KITA.....

Suami yang bekerja keras mencari nafkah,
isteri yang bekerja keras mengurus dan
mendidik anak, juga rumah.
Kakak, adik, anak, dan sahabat yang
telah menemani hari-hari suka dan duka
bersama kita.

Resapilah kenangan-kenangan manis dan
pahit yang pernah terjadi dengan
menatap wajah-wajah mereka.
Rasakanlah betapa kebahagiaan dan
rasa terharu seketika menerpa jika
mengingat itu semua.

Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika
esok mereka "orang-orang terkasih itu"
tak lagi membuka matanya,
untuk selamanya ... "


~leyzajamil~

Thursday, March 17, 2011

MAI..MAI..ni nak habaq ni..

Sambil kita berblogging, 
ni nak bagitau ada cara2 
nak beli buku / majalah / komik secara online 
semua bahan bacaan ilmiah yang saya nak sarankan ni 
berbentuk bacaan islamik..
ALHAMDULILLAH..
manfaat untuk dunia akhirat kita



Dengan taglinenya
BERILMU, BERIMAN, BERAMAL & BERJAYA!!
Segala2nya di hujung jari anda :)

MUDAH je kan???

Rakan2 blogger jika ada berminat,
jom klik 


Monday, March 14, 2011

Ya Allah perkenankan doaku ini..

Ya Allah..
perkenankan doaku ini Ya Allah,
aku begitu dambakan kehadiran seorang zuriat dari darah dagingku sendiri,
zuriat yang sempurna cantik rupa parasnya dan bijak keletah membesar,

Bertahun2 lamanya ku nantikan dengan sabar,
terkadang hilang jugak kawalan emosiku, mujur sempat disabarkan si suami,
Kelmarin, genap usia kelima tahun ulang tahun perkahwinanku dengan dia,
Alangkah manisnya hubungan kami jika diserikan dengan kehadiran zuriat kurniaanMu Ya Allah.


Subhanallah..
Maha Suci Allah..


Perkenankan doaku ini Ya Allah,
berikanlah kami berdua peluang untuk menikmati bahagianya menjadi ibu ayah,
Kau pinjamkan lah kepada kami zuriat dari SyurgaMu,
untuk menceriakan kesepian alam rumahtangga kami berdua..

Hanya Kau yang Maha Mengetahui Segala2nya Ya Allah..
Amiin..



~leyzajamil~

Saturday, March 12, 2011

N3 lepas geram + menyampah


nyampahla blog yg ada muka kembong2kan pipi, 
herot berotkan mulut
senget2 kan mulut kenyit mata, 
muka da lawa2 tu posingla cecantik..
:
:
:
:
:
:
:
ni mesti ada orang jawab..
eh suka hati aku lah..
ni blog aku..
:
:
:
:
v
sesuka hati kamu la.
yang penting elok2 aku nak folo blog kamu tu
terus naek menyampah 
dan aku BLAH!!!


fuhhh!..lega sket dapat lepas geram kat sini.


sori guys..xpasal2 kene baca N3 poyos ni..


~leyzajamil~

Tuesday, March 8, 2011

Elakkan mandi malam..BAHAYA!!

Sakit2 sendi, jari2 tangan sudah terasa sakit bisa2 dan kebas2 kaki sesekali terasa jugak. Kengkadang dada pun terasa sakit senak semacam lagi2 bila cuaca sejuk. Pendek kata badan memang lemah dan lesu. Ini tak boleh dibiarkan, aku mesti cari jalan solution. Umur masih muda aku tak nak sakit2 badan. Aku tau itu antara simptom2 awal atau AMARAN buat aku supaya jangan mandi malam lagi. Dasar degil terima sendiri akibatnya!!

Aku tobat tak nak mandi malam lagi lepas ni. Walau panas sekalipun, kalau terpaksa mandi aku mesti mandi air hangat, tidur lebih lena. Tak pun gosok gigi, cuci muka cuci kaki celup2 dah cepat2 keluar jangan berkubang lama2 dalam bilik mandi. Jimatkan air pun ye jugak. Secara tak langsung ia membantu mengurangkan bayaran bil air untuk bulan seterusnya.

Antara kesan ketara akibat mandi malam ialah mengakibatkan sakit 'rematik' (ni mesti yang jumpa penyakit ni jugak pencipta matematik hihi..da sakit pun masih nak gurau2 lagi)

info : sumber rematik 1 & sumber rematik 2

Ini kesan terdekat yang MESTI aku elakkan :

MELAKA -

Amalan mandi malam boleh menyebabkan lumpuh!

Ya Allah..sihatkan lah tubuh badanku

Mungkin ramai yang tidak mempercayainya dan menganggap ia hanya mitos. Namun bagi Umar Abdul Rahman, 62, amalan mandi malam dipercayai telah menyebabkan isterinya, Asnah Yaman, 60, lumpuh seluruh badan sejak empat bulan lalu. Menurutnya, isteri beliau mula mengamalkan mandi malam iaitu antara pukul 8 dan 9 malam setiap hari sejak enam tahun lalu.

'Saya pernah menasihatkan isteri agar tidak mandi malam kerana pernah terdengar petua orang tua bahawa mandi malam tidak elok untuk kesihatan,' katanya ketika ditemui di rumahnya di Bukit Lintang di sini semalam.

Umar memberitahu, nasihatnya itu tidak diendahkan oleh isterinya itu dan beliau (isteri) terus mengamalkan mandi malam setiap hari.

'Kira-kira empat bulan lepas, secara tiba-tiba isteri saya mengadu badannya rasa lemah dan hanya berbaring di katil saja. Namun setelah dua hari, keadaan isteri saya masih tidak berubah lalu saya membawanya ke hospital dan disahkan lumpuh,' kata pesara tentera itu.

Beliau memberitahu, setelah isterinya lumpuh, beliau semakin yakin bahawa petua itu memang ada kebenarannya dan amalan mandi malam memang boleh mengundang pelbagai penyakit. Ujarnya, selain boleh menyebabkan lumpuh, beliau juga percaya amalan mandi malam boleh menyebabkan seseorang itu tidak subur.

'Kepada yang suka mandi malam, saya nasihatkan agar tinggalkan amalan itu sebelum terlambat,' katanya.


~leyzajamil~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CHOP!!! iklan sebentar..

SMS / TEL : 0162581268 atau email hasliza_jamil@yahoo.com

:: BLOG BIZNESKU ::